Wymiana rozrządu – kiedy?
Każdy posiadacz samochodu prędzej czy później staje przed koniecznością wymiany rozrządu w swoim pojeździe. Nie jest to tania usługa jednak nie robimy tego zbyt często. Warto wiedzieć, kiedy najlepiej wymienić rozrząd i co nam grozi, jeśli nie zrobimy tego na czas.
Wymiana paska – kiedy najlepiej?
Jeszcze kilkanaście lat temu popularne były łańcuchy rozrządu uznawane za kompletnie bezobsługowe i bezawaryjne. Samochody z łańcuchem rozrządu cieszyły się ogromną popularnością, ponieważ uznawano je za znacznie tańsze w utrzymaniu, serwisowaniu.
Dziś producenci decydują się w większości przypadków na montaż w swoich samochodach pasków rozrządu. Jak często wymieniać rozrząd w samochodzie? Nie jest to tania zabawa więc większość właścicieli samochodów chciałoby robić to jak najrzadziej. Częstotliwość z jaką będziemy wymieniać rozrząd zależna jest od tego jak dużo jeździmy. Ci, którzy jeżdżą dużą muszą robić to znacznie częściej. Najczęściej osoby zajmujące się mechaniką samochodową podają limit około 80 000 – 100 000 kilometrów – po przejechaniu takiej odległości powinniśmy wymienić pasek rozrządu. Producenci jednak deklarują z reguły znacznie większą ilość przejechanych kilometrów. Na oryginalnym rozrządzie można w dzisiejszych czasach przejechać bezawaryjnie nawet 150 000 – 200 000 kilometrów. Najlepiej trzymać się tego co jest wpisane w książce serwisowej naszego pojazdu. Jeśli natomiast mamy starszy samochód, który nie jest serwisowany w autoryzowanej stacji danego producenta i na oryginalnych częściach, to bezpieczniej będzie wymienić rozrząd właśnie w okolicach 80 000 – 100 000 kilometrów.
Ilość przejechanych kilometrów to jednak nie wszystko! Musimy pamiętać również o tym, że pewne elementy rozrządu ulegają procesowi naturalnego starzenia się. Z tego względu powinniśmy dokonać minimum wymiany paska rozrządu po około 5-7 latach użytkowania pojazdu nawet jeśli nie przejechaliśmy zbyt dużej ilości kilometrów.
Jakie są konsekwencje braku wymiany rozrządu?
Wymiana rozrządu to spory wydatek. Próbujemy w wielu przypadkach przeciągnąć wymianę rozrządu pomimo tego, że wiąże się to ze sporym ryzykiem ogromnej awarii pojazdu. Musimy pamiętać, że silniki montowane w dzisiejszych samochodach to jednostki ulegające niemal całkowitej destrukcji w momencie uszkodzenia rozrządu. Pęknięcie paska rozrządu wiąże się niemal na pewno z koniecznością wymiany silnika na inną jednostkę. W porównaniu do wymiany rozrządu są to gigantyczne koszty a i tak nie unikniemy wymiany tego elementu, ponieważ nigdy nie będziemy mieli pewności, czy poprzedni właściciel silnika takiej wymiany dokonał. Jest wielce prawdopodobne, że nie!
Jaki jest koszt naprawy uszkodzonego silnika? Jeśli nasz rozrząd ulegnie uszkodzeniu to możemy liczyć się z wymianą bądź w niektórych przypadkach z kapitalnym remontem silnika, co wiąże się z wydatkiem w tysiącach złotych. 3000 – 6000 złotych to przedział, z którym trzeba się w takiej sytuacji liczyć. Jaki jest natomiast koszt wymiany rozrządu w naszych samochodach? Oczywiście cena usługi uzależniona jest od miejsca, w którym zdecydujemy się na usługę wymiany rozrządu. Koszt części również zależy od tego, jakiej marki samochód posiadamy. Czy jest to tak zwana marka premium czy może zwykły rodzinny, bądź miejski samochód. Koszt części to zazwyczaj 600 – 800 złotych plus koszty robocizny. W samochodzie, który nie należy do klasy premium całość wydatków związanych z wymianą rozrządu powinna zamknąć się w kwocie 1000 – 1200 złotych. W droższych autach są to proporcjonalnie wyższe kwoty. Na przykład w takim BMW serii 5 z lat 2010 i nowszych, koszt robocizny wraz z częściami to nawet 8 000 – 10 000 złotych. Jak widać ceny są przeróżne i zależne od wielu czynników. Nic więc dziwnego, że często próbujemy przeciągnąć trochę liczbę przejechanych kilometrów, aby odsunąć wymianę rozrządu w czasie. Warto jednak pamiętać o tym, że ewentualna usterka związana z rozrządem będzie dla nas ogromnym wydatkiem.