Wibracje na kierownicy

Bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem jest bardzo ważne. Oczywiście duży wpływ na bezpieczne dotarcie do celu ma kierowca pojazdu. Ważny jest jednak również stan techniczny samochodu, którym się poruszamy. Przed każdą podróżą, a szczególnie przed tymi dłuższymi powinniśmy sprawdzić stan hamulców, które w nagłej sytuacji pozwolą zatrzymać rozpędzony pojazd, a być może nawet uratują nas przed stłuczką.

Czy drgania na kierownicy mogą być niebezpieczne?

Bardzo często kierowcy informują o tym, że przy hamowaniu trzęsie kierownica. Rozmawiają na ten temat między sobą, czasem jadą do mechanika, aby odnaleźć przyczynę drgań i pozbyć się ich. Najczęściej jednak wszelkiego rodzaju drgania i wibracje są przez dłuższy okres czasu lekceważone. Oczywiście jest to denerwujące i momentami niepokojące jednak nie uniemożliwia poruszania się pojazdem. Z tego też powodu do mechanika jedziemy niemal w ostateczności, gdy problem się nasila, gdy mamy jechać w dłuższą trasę bądź mamy trochę więcej czasu na pozostawienie samochodu u fachowca, który zajmie się problemem. Czy drgania i wibracje odczuwalne podczas hamowania mogą być przyczyną niebezpiecznych sytuacji na drodze?

Drgania przy hamowaniu powinny dać nam do zrozumienia, że coś niepokojącego dzieje się z naszym układem hamulcowym. Gdyby pojawiały się one podczas normalnej jazdy, niezależnie od tego czy przyśpieszamy, czy hamujemy, to moglibyśmy podejrzewać problem z oponami, kołami. W przypadku drgań podczas hamowania problemem wydaje się być właśnie układ odpowiedzialny za zatrzymanie pojazdu, czyli za nasze bezpieczeństwo. Czy może więc być to niebezpieczne? Oczywiście, że tak. Hamulce są jednym z najważniejszych układów w samochodzie, jeśli dzieje się z nimi coś nie tak, to powinniśmy czym prędzej udać się do mechanika w celu zdiagnozowania problemu i usunięcia usterki.

Jak poradzić sobie z trzęsącą się kierownicą?

Sami sobie raczej nie poradzimy z trzęsącą kierownicą. Możemy jednak spróbować samemu zdiagnozować problem. Jeśli drgania są zauważalne nie tylko podczas hamowania, ale również w trakcie normalnej jazdy, to możemy podejrzewać koła bądź opony. W takiej sytuacji powinniśmy udać się do zakładu wulkanizacyjnego. Pierwsze co należy zrobić to wyważyć koła. Być może spadł nam odważnik bądź felga jest skrzywiona. W większości przypadków jesteśmy w stanie taką felgę naprawić poprzez jej wyprostowanie. Jeśli okaże się, że wina leży po stronie opony, to również pracownik wulkanizacji powinien taki problem zdiagnozować. Wtedy musimy liczyć się z koniecznością zakupu nowej opony. Jak wiemy nie możemy mieć dwóch różnych opon na tej samej osi pojazdu więc będziemy zobowiązani do wymiany dwóch opon na takie, które będą miały ten sam bieżnik i rozmiar.

Prędkość i hamowanie

Jak przy hamowaniu trzęsie kierownica to z reguły wina leży po stronie tarcz hamulcowych. Odpowiadają one za nasze bezpieczeństwo, więc dobrze, jeśli będą w nienagannym stanie. Drgania mogą oznaczać, że tarcze są już bardzo zużyte, są niewłaściwie zamontowane bądź pokrzywione. O skrzywienie tarcz, szczególnie tych tańszych nie jest wcale tak trudno. Czasami wjechanie w kałużę z mocno rozgrzanymi od hamowania tarczami może przynieść taki efekt. Warto więc podjechać do mechanika, który zdejmie koło i zapozna się ze stanem naszych tarcz hamulcowych. Tarcze skrzywione można oczywiście naprawiać jednak taka naprawa z reguły nie przynosi pożądanych efektów, a jeśli tak, to są one krótkotrwałe. Jeśli chcemy uniknąć tego typu problemów, to najlepszym rozwiązaniem jest kupno firmowych, markowych tarcz hamulcowych. Oczywiście wiąże się to ze znacznie większym wydatkiem niż w przypadku tarcz budżetowych, ale możemy uniknąć awarii i konieczności ich ciągłego naprawiania i wymieniania. Pamiętajmy również, że tarcze są odpowiedzialne za hamowanie, a więc za nasze bezpieczeństwo na drodze.