Wady kupionego samochodu.

Zakup używanego samochodu nie jest prostym zadaniem. Trafić egzemplarz warty uwagi, który nie będzie sprawiał nam w przyszłości problemów jest niezwykle trudne. Czy możemy w jakiś sposób uniknąć wpadki podczas zakupu samochodu? W niektórych sytuacjach jest to rzeczywiście możliwe. Warto wiedzieć, kiedy i jak uniknąć ewentualnych problemów.

Kto odpowiada za samochód z wadami?

Kupując samochód zastanawiamy się czasami nad tym czy jest i działa w naszym przypadku rękojmia za wady samochodu używanego. Możemy spotkać się z wieloma opiniami na temat tego czy sprzedający odpowiada za wady oferowanego przez siebie pojazdu, czy może po dokonaniu transakcji jest to już tylko i wyłącznie problem nowego nabywcy.

Zgodnie z przepisami prawa sprzedający powinien powiedzieć nam o wszystkich wadach sprzedawanego samochodu. Jeśli coś zostało ukryte, to powinien za to odpowiedzieć, ponieważ dokonaliśmy zakupu nie do końca świadomi tego, co w rzeczywistości kupujemy. Rzeczywistość pokazuje jednak, że sprawy mają się kompletnie inaczej. Podpisując umowę kupna sprzedaży zazwyczaj potwierdzamy również, że zapoznaliśmy się ze stanem technicznym pojazdu i jest nam on znany. Taki zapis znajduje się w większości umów. Warto również zwrócić uwagę na zapis związany z liczbą przejechanych kilometrów. Czasami zamiast zapisu o przebiegu pojazdu mamy informację o stanie licznika. Taki zapis nie chroni nas przed ewentualnym jego cofnięciem, ponieważ sprzedający podał stan licznika, a nie przebieg oferowanego przez siebie pojazdu.

Czy można zwrócić zakupiony samochód?

Rękojmia za wady samochodu używanego powinna umożliwić nam zwrot samochodu, którego stan jest niezgodny z tym, co obiecywał nam sprzedający. Ważne jest jednak czytanie umowy, którą zawieramy ze sprzedającym, ponieważ stan auta musi być niezgodny z zapisami w umowie, abyśmy mogli próbować skorzystać z prawa rękojmi.

Sprzedający powinien obniżyć cenę pojazdu bądź usunąć jego wadę. Musimy jednak udowodnić, że sprzedający miał świadomość tego, że samochód posiada wady ukryte. Czy w każdym momencie możemy oddać kupiony wcześniej samochód? Oczywiście nadal mowa o samochodzie, który posiada wady ukryte. Niestety kupujący nie jest chroniony bezterminowo. Jeśli w określonym czasie nie ujawni wad, które zostały zatajone przez sprzedającego, to jego prawo do rękojmi przepada. W przypadku samochodów mamy aż dwa lata na skorzystanie z prawa rękojmi. Zazwyczaj w ciągu dwóch lat od zakupu pojazdu jesteśmy w stanie dojść do tego, czy samochód jakieś wady ukryte posiadał.

Pamiętajmy jednak, że nie możemy zwrócić pojazdu, jeśli nie posiada wad ukrytych, przynajmniej nie w każdym przypadku. Oczywiście pomijamy w tym miejscu sytuację, gdy sprzedający zgadza się na zwrot samochodu pomimo tego, że sprzedawał go jako osoba prywatna. Jeśli dojdziemy do porozumienia to zwrot będzie możliwy choć oczywiście trochę skomplikowany. Jeśli kupowaliśmy samochód od firmy, w dodatku kupiliśmy go na odległość, to możemy zwrócić pojazd w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Coraz więcej jest firm sprzedających samochody, gdzie możemy kupić auto przez Internet z dostawą do domu. Jeśli tak zakupiony pojazd nie będzie nam odpowiadać, to mamy możliwość jego zwrotu w ciągu 14 dni.

Wada pojazdu a rzeczywistość

W rzeczywistości skorzystanie z prawa rękojmi przy zakupie samochodu używanego nie jest takie łatwe. Kupujący musi być w stanie udowodnić, że samochód, który kupił był mu przedstawiany w samych superlatywach, a jego stan nie zgadza się z obietnicami sprzedającego. Nie jest to jednak takie łatwe do wykonania. Konieczne jest także udowodnienie tego, że sprzedający wiedział jaka jest faktyczna historia i stan pojazdu. W większości przypadków tego typu sprawy ciągną się latami. Sprzedający doskonale zdają sobie z tego sprawę. Kupujący nie chcą natomiast tracić czasu i latami czekać na zwrot zainwestowanych w pojazd pieniędzy. Z tego też powodu w większości przypadków odpuszczają bądź decydują się na skorzystanie z możliwości naprawy bądź ewentualnej obniżki ceny za auto.