Podstawowe aspekty dbania o blachę samochodu

Korozja to problem towarzyszący motoryzacji od wielu dekad. Rdza nie tylko brzydko wygląda i obniża wartość samochodu, ale przede wszystkim może być przyczyną poważniejszych usterek i stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa. Zardzewiałe elementy mogą bowiem przeciekać, pękać, a przede wszystkim zachowywać się podczas stłuczki inaczej, niż części nieuszkodzone. Poduszki powietrzne, strefy zgniotu i wszystkie systemy bezpieczeństwa są bowiem projektowane z myślą o samochodzie złożonym z nieuszkodzonych i oryginalnych części. Dlatego odpowiednie dbanie o kondycję blachy ma znacznie większe znaczenie, niż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Jak jednak robić to w praktyce?

Nie wszystko widać

Pamiętajmy, że problemy z korozją wcale nie zaczynają się wtedy, gdy je widać. Jeśli gołym okiem zauważamy wyłażącą spod lakieru rdzę to zazwyczaj oznacza to, że korozja już trwa i poczyniła znaczące postępy w niszczeniu naszego pojazdu. Pamiętajmy również, że rdzewieć lubię także te części, których na co dzień nie widzimy. Niestety na drogach nie brakuje samochodów ładnych wizualnie, bez oznak korozji na karoserii, ale za to z przerdzewiałymi elementami podwozia, zawieszenia, przewodami hamulcowymi, kielichami czy podłużnicami. A przecież są to miejsca kluczowe dla bezpieczeństwa samochodu. Dlatego dobrze jest raz na jakiś czas zajrzeć pod spód naszego samochodu lub spytać mechanika, jak ocenia jego stan. Pamiętajmy, że poważniejsze problemy ze rdzą mogą stanowić podstawę do negatywnego wyniku badania technicznego pojazdu.

Szczególna ostrożność po stłuczce

Nie jest tajemnicą, że kluczowe dla stanu technicznego blachy samochodu są sprawne i profesjonalne naprawy blacharskie po stłuczkach. To wtedy może bowiem dojść do zaburzenia wspomnianego już ogólnego projektu bezpieczeństwa samochodu. Dlatego niezwykle ważne jest, żeby naprawy po kolizjach, nawet pozornie niegroźnych, wykonywać bezzwłocznie i w zaufanych, profesjonalnych warsztatach. Warto rozważyć skorzystanie z serwisu autoryzowanego przez producenta, zapewniającego użycie oryginalnych części i gwarancję na wykonaną naprawę. Ostatnią rzeczą, którą chcielibyśmy w naszym samochodzie, jest załatanie dziury grubą warstwą szpachli, wspawanie taniego chińskiego zamiennika czy wyłażąca po kilku miesiącach w miejscu naprawy rdza. Próba oszczędzenia na naprawie blacharskiej często przynosi skutek odwrotny wobez zamierzonego, prowadząc do obniżenia wartości pojazdu lub konieczności wykonania kolejnych, kosztownych napraw.

Szybko reaguj i zapobiegaj

Dbać o blachę należy zawsze – nie tylko po stłuczce i nie tylko wtedy, gdy coraz większe jej połacie pokrywają się charakterystycznym rudym nalotem. Wtedy zwykle jest zbyt późno. Dlatego niezwykle istotna jest regularna kontrola stanu naszego samochodu i szybkie reagowanie na zauważone oznaki rdzy. Szybkie usuwanie ognisk korozji zapobiega jej rozwojowi w przyszłości, co prowadzi do dużo większych problemów. Dlatego nie warto lekceważyć nawet małych rudych plamek. Oszczędność czasu czy pieniędzy jest w tym wypadku bowiem tylko pozorna. Dobrze jest również zatroszczyć się o podwozie i mniej widoczne elementy samochodu. Naprawdę warto czasami odwiedzić blacharza wiedzącego, czym zabezpieczyć blachę przed korozją i jaką ochronę zaaplikować na podwozie. Wydatek na porządną ochronę antykorozyjną jest w rzeczywistości inwestycją w samochód, dzięki której będziemy dłużej cieszyć się bezawaryjną jazdą bez konieczności dokonywania kosztownych napraw i wymian.

Częste mycie wydłuża życie

Z zapobieganiem rdzewieniu związany jest jeszcze jeden ważny aspekt – regularne dbanie o czystość samochodu. Wilgotne błoto czy pozostała po zimie sól to idealne warunki do rozwoju korozji. Dlatego tak istotne jest częste mycie samochodu, zwłaszcza w sezonie zimowym czy po jeździe po błocie. Zmywając zabrudzenia nie zapomnijmy dotrzeć do miejsc ciężej dostępnych, szczególnie pod spodem pojazdu. Wielu kierowców ma dobry nawyk jeżdżenia przynajmniej raz w roku, po zimie, na dokładne mycie ręczne. Z kolei w przypadku powstania na lakierze rys warto jest zastanowić się, czym zabezpieczyć blachę przed korozją lub rozważyć wizytę w salonie detailingu samochodowego.