Jak ustawić światła w samochodzie?
Prawidłowe ustawienie świateł w samochodzie – dlaczego jest to ważne?
Jeśli jeździsz samochodem, to wiesz, jak ważne są reflektory. Prawidłowe ustawienie świateł pozwala widzieć drogę w ciemności i w złych warunkach pogodowych.
Światła w samochodzie są jednym z najważniejszych elementów nie tylko dla kierowcy, ale i dla innych uczestników ruchu drogowego. Jeśli światło jest źle ustawione lub jest uszkodzone, kierowca może stracić panowanie nad samochodem i spowodować wypadek. Dlatego bardzo ważne jest prawidłowe ustawienie reflektorów.
Kiedy trzeba wyregulować reflektory?
Czasami żarówki mogą się przepalić lub może dostać się do nich wilgoć. W takim przypadku konieczne jest sprawdzenie, czy działają one prawidłowo. Ponadto, regulując wiązkę światła reflektorów, można poprawić ich zasięg i widoczność na drodze.
Procedura regulacji reflektorów zależy od ich typu i producenta. Jeśli reflektor nie jest prawidłowo ustawiony, to nie będzie zapewniał dodatkowego oświetlenia na drodze tak jak powinien, a nawet może powodować zagrożenie dla innych kierowców. Dlatego, aby uniknąć takich problemów, zalecamy regularne sprawdzanie celności swoich reflektorów w domu i na drodze za pomocą specjalnego urządzenia zwanego „celownikiem reflektorów”.
Jak ustawić światła w samochodzie na ścianie samemu?
Regulacja reflektorów – poświęć 5 minut
Ważne jest, aby wyregulować światła w samochodzie tak, aby oświetlały maksymalny możliwy obszar i nie oślepiały innych kierowców lub pieszych.
Procedura regulacji reflektorów jest bardzo prosta: będziesz potrzebował taśmy mierniczej, kawałka sznurka, poziomicy i śrubokręta. Najpierw należy dowiedzieć się, gdzie znajdują się śruby regulacyjne. Na przykład, mogą one znajdować się po lewej stronie reflektorów lub za nimi.
Jeśli nie ma śrub regulacyjnych, należy całkowicie zdemontować reflektor (z pewnością konieczna będzie konsultacja z fachowcem). Śruby regulacyjne powinny być rozmieszczone w różnych odległościach od siebie – ich odległość powinna być równa mniej więcej połowie długości zespołu reflektorów samochodu.
Ustaw światła na ścianie za pomocą taśmy mierniczej
Taśmę mierniczą należy umieścić na ścianie dokładnie od środka reflektora do rogu. Jeśli nie ma żadnych znaków, na podstawie których można dokonać pomiaru, spróbuj znaleźć jakikolwiek przedmiot, który wskazywałby środek reflektora, na przykład śrubę lub nakrętkę.
Ważne jest, aby ustawić światła, gdy są one nowe. Nowsze samochody są bardziej regulowane niż starsze modele. Jeśli Twój samochód został wyprodukowany przed 2000 rokiem, samodzielne ustawienie świateł może być trudniejsze.
Najlepszym momentem na sprawdzenie ustawienia jest czas, gdy na zewnątrz jest ciemno. Dzięki temu żarówki będą jaśniejsze i będziesz mógł je dobrze widzieć podczas sprawdzania.
Nie potrzebujesz żadnych specjalnych narzędzi oprócz latarki i taśmy maskującej.
Regulacja świateł podczas badania technicznego
Ten zabieg musi być przeprowadzony przez specjalistę policji drogowej i stacji obsługi. Jeśli nie chcesz jeździć na długich dystansach i czekać na specjalistów, to musisz nauczyć się, jak samodzielnie ustawić światła. Centrum serwisowe będzie pobierać opłaty za swoją pracę, ale jeśli zrobisz to sam, to możesz zaoszczędzić pieniądze.
Postaw samochód na płaskiej powierzchni i odsuń go na odległość co najmniej 10 metrów od jakichkolwiek obiektów (budynków, drzew itp.).
Wyreguluj reflektory tak, aby były ustawione w ich naturalnym środku (środek ich wiązki).
Pokrętło regulacji pionowej służy do ustawiania kąta pionowego reflektorów. Najpierw obróć je w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aż się zatrzyma. Następnie przekręć w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i zatrzymaj, gdy zobaczysz pionową linię przechodzącą przez białą powierzchnię w reflektorze.
Następnie przekręć pokrętło przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, aż zobaczysz tę samą linię przez obie soczewki reflektora jednocześnie.
Gdy samochód stoi na płaskim podłożu, ustaw każdy z reflektorów tak, aby jego środek pokrywał się z pionową linią w reflektorze innego samochodu. Upewnij się, że reflektory są oddalone od siebie o 10 m lub więcej.
Po tym punkcie nie można już dokonywać żadnych regulacji. Światła muszą zostać sprawdzone przez urzędników, zanim pozwolą Ci wyjechać samochodem na drogę.
Reflektory: Powinny świecić jasno i wyraźnie, bez żadnych oznak żółknięcia. Jeśli soczewki są pożółkłe, otrzymasz ostrzeżenie. Jeśli są pęknięte lub złamane, nie przejdziesz inspekcji.
Światła tylne: Światła tylne powinny być czyste i jasne, jak również. Zużyte lub pęknięte soczewki spowoduje ostrzeżenie, a przepalone żarówki nie przejdą kontroli.
Przednie kierunkowskazy: Przednie kierunkowskazy powinny być sprawdzone, aby upewnić się, że wszystkie cztery strony działają prawidłowo. Światło powinno zapalać się, gdy sygnalizuje skręt w prawo lub w lewo i gasnąć, gdy nie sygnalizuje. Jeśli jedna strona nie działa, możesz otrzymać ostrzeżenie; jeśli obie nie działają, nie przejdziesz przeglądu.
Tylne kierunkowskazy: Sprawdź obie strony tylnych kierunkowskazów, aby upewnić się, że działają prawidłowo. Nie musisz się martwić o ich działanie z boku na bok, ale musisz sprawdzić, czy obie strony działają przez cały czas (nie są przepalone).
Światła hamowania: Światła hamowania powinny być również sprawdzane pod kątem funkcjonalności z obu stron pojazdu. Podobnie jak w przypadku kierunkowskazów, czerwone światła hamowania muszą być działające.
Fakty i mity na temat ustawiania świateł samochodowych
- Mit 1: „Jeśli moje światła są źle ustawione, będą oślepiać innych kierowców”.Faktem jest, że źle ustawione reflektory nie będą oślepiać innych kierowców. Wiązki światła, które wydobywają się ze źle ustawionych reflektorów są równoległe i nie świecą w oczy innych osób.
- Mit 2: „Jeśli pojadę do stacji kontroli pojazdów, ustawią mi światła”.Niestety, nie jest to prawdą. Wyposażenie stacji kontroli pojazdów pozwala im sprawdzić jedynie, czy Twoje żarówki działają prawidłowo i czy Twoje światła świecą we wszystkich kierunkach.