Indeks prędkości opony zimowe

Co to właściwie jest opona zimowa o indeksie prędkości? Cóż, prawda jest taka, że nie ma czegoś takiego jak opona zimowa z indeksem prędkości. Być może słyszałeś wcześniej o indeksie prędkości na oponach, ale w rzeczywistości istnieją tylko dwa standardy, według których można zmierzyć oponę i przyznać jej ocenę literową. Jeden z tych testów mierzy prędkość, z jaką może jechać samochód, a drugi – jak dobrze opona zachowuje się na zakrętach przy dużych prędkościach. Pierwszy z nich jest znany jako test UTQG (Uniform Tire Quality Grade), a drugi jako test VDS (Vehicle Dynamics Test).

Rowki bieżnika

Kolejnym krokiem w konstrukcji opony zimowej, po mieszance i konstrukcji bieżnika, jest dodanie rowków lub lameli do rzeźby bieżnika. Rowki te mają za zadanie umożliwić odprowadzanie wody spod opony na mokrej nawierzchni, zapewnić lepszą trakcję na lodzie bez kolców i poprawić właściwości jezdne na suchej nawierzchni. Chociaż rowki te są zazwyczaj dość płytkie, to jednak sprawdziły się w większości warunków.

Konstrukcja ściany bocznej

Ściany boczne opon zimowych są prawie zawsze wykonane z mieszanki gumowej na bazie krzemionki, która zapewnia wytrzymałość i trwałość.

Producenci opon stosują inne indeksy prędkości dla opon zimowych niż dla opon całorocznych lub letnich. Z powodu tych różnic może zaistnieć konieczność wymiany opon zimowych o indeksie prędkości, jeśli mieszkasz w regionie, w którym temperatury spadają poniżej zera przez dłuższy czas.

Na obszarach, gdzie temperatura spada poniżej zera tylko przez kilka dni w roku, nie ma konieczności stosowania specjalnych opon zimowych. Warto jednak wyposażyć się w opony śniegowe, jeśli będziesz jeździć po pagórkowatym terenie lub w miejscach, gdzie opady śniegu są regularne.

Opony zimowe to nie tylko ważny czynnik bezpieczeństwa dla Twojego samochodu, ale także dla Twojego portfela. Kupując komplet opon zimowych, można zauważyć, że często są one oceniane według indeksu prędkości. Indeks prędkości jest ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze opony, zwłaszcza w miesiącach zimowych.

Rodzaje indeksów prędkości

Opony są podzielone na kategorie za pomocą serii cyfr i liter. Pierwsze dwie cyfry oznaczają indeks prędkości opony, czyli prędkość, z jaką opona może jechać (ale nie w milach na godzinę, jak mogłoby się wydawać). Każda opona ma określoną prędkość maksymalną, którą może bezpiecznie osiągnąć. Opona całoroczna nadaje się do jazdy z prędkością do 149 km/h. Opony zimowe mogą jeździć szybciej, ale są odporne na znacznie niższe temperatury. Z kolei opony letnie są przeznaczone na cieplejszą pogodę, a ich maksymalna bezpieczna prędkość wynosi 130 mil/h. Litery pomiędzy cyframi a słowem “błoto” oznaczają rodzaj trakcji, jaką opona zapewnia na mokrych nawierzchniach.

Istnieje kilka różnych indeksów prędkości stosowanych w oponach zimowych. Trzy najczęściej spotykane to:

M+S: Mud and Snow, co oznacza, że opona ma przyczepność na mokrych i zaśnieżonych drogach i może bezpiecznie jechać z prędkością do 140 km/h. Jest to najczęstsza klasyfikacja stosowana w oponach zimowych.

T: Traction, co oznacza, że opona dobrze zachowuje się na lekkim śniegu i można na niej jeździć z prędkością do 160 km/h.

H & V: High Speed i Highway, co oznacza, że opona może być używana przez cały rok i przy prędkościach do 180 km/h.**

Dlaczego opony zimowe mają znaczenie?

Wybór opon zimowych zamiast całorocznych lub letnich jest ważnym czynnikiem bezpieczeństwa. Są one zaprojektowane z bardziej miękkiej mieszanki gumy, która lepiej trzyma się śniegu, lodu i innych śliskich nawierzchni. Z zestawem opon zimowych nie tylko będziesz miał większą kontrolę nad pojazdem przy niższych prędkościach.

Miękkie mieszanki gumowe, z których zazwyczaj wykonane są opony zimowe, mają tendencję do dłuższego utrzymywania ciepła niż twardsze mieszanki. Nie stanowi to dużego problemu, gdy temperatura jest niższa od zera, ale może być problematyczne, gdy temperatura przekracza zera – zwłaszcza podczas jazdy w deszczu.